
Ostatnie wichury spowodowały liczne awarie prądu. Bez dostępu do energii elektrycznej pozostawało nawet kilkaset tysięcy Polaków. Czy z powodu braku prądu można uzyskać odszkodowanie?
Prawo energetyczne
Zgodnie z prawem energetycznym dystrybutor energii elektrycznej ma obowiązek dostarczać prąd w sposób niezawodny i ciągły. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego mówi z kolei o standardach jakościowych obsługi odbiorców prądu. W jednym z paragrafów jest mowa o dopuszczanych czasach trwania przerw w dostawie energii elektrycznej.
Przerwy w dostawie energii
Jeśli chodzi o grupy przyłączeniowe IV i V to jednorazowa przerwa w dostawie prądu nie może przekroczyć 16 lub 24 godzin. 16 godzin dotyczy przerwy, która była planowana. Z kolei przerwa nieplanowa nie może przekroczyć 24 godzin. Ustawodawca określił także ile maksymalnie w ciągu roku mogą trwać przerwy. W przypadku przerw planowanych jest to 35 godzin, a w przypadku nieplanowanych 48 godzin.
Odszkodowanie
Odbiorca może wnioskować o odszkodowanie za brak dostępu do energii elektrycznej od przedsiębiorstwa energetycznego, jeśli przerwy w dostawie przekroczyły dopuszczalny czas. Sprawdź jak napisać wniosek o odszkodowanie za brak prądu. Jeśli brak prądu nie spowodował żadnych szkód to odbiorca może wnioskować o bonifikatę – reguluje to rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2007r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Bonifikatę można otrzymać za każdą niedostarczoną jednostkę energii. Jeśli przez brak prądu odbiorca poniósł szkodę to może ubiegać się o odszkodowanie. Co istotne odszkodowania odbiorca nie otrzyma, jeśli awaria prądu była spowodowana tzw. siłą wyższą.