Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Co zrobić, gdy chcesz zrezygnować z zakupu zrobionego przez Internet lub telefon. Zawarłaś umowę na odległość (lub poza lokalem przedsiębiorstwa), możesz w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny.

LICZY SIĘ CZAS

Przykładowo, kupiłaś 2 czerwca w e-sklepie zestaw sztućców, który otrzymałaś za pośrednictwem kuriera 6 czerwca. Termin na odstąpienie upływa zatem 20 czerwca. 14 dni liczymy od daty otrzymania produktu. Warto pamiętać jeszcze o dwóch zasadach dotyczących obliczania terminu. A mianowicie, w przypadku zakupu rzeczy termin na odstąpienie od umowy biegnie od dnia następnego po dniu, w którym rzecz została wydana lub dostarczona. Natomiast w przypadku umowy o świadczenie usług (np. nowy abonament telefonii komórkowej)  od dnia następującego po dniu, w którym doszło do zawarcia urnowy.

Odstąpienie od umowy ze sprzedawcą energii elektrycznej?

Co więcej, jeżeli ostatni dzień terminu na odstąpienie od umowy jest dniem ustawowo wolnym od pracy, czyli niedzielą, sobotą lub świętem, termin ten wygasa dopiero następnego dnia roboczego. Przykładowo, kupiłaś przez Internet sukienkę, którą odebrałaś z poczty 20 maja tego roku. 14. dzień terminu na odstąpienie od umowy przypada na sobotę, 3 czerwca. Zatem termin ten przesuwa się na następny dzień roboczy, a więc na poniedziałek 5 czerwca. Co ważne, jeżeli nie zostałaś poinformowana przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, możesz od niej odstąpić w ciągu 12 miesięcy.

REZYGNUJESZ, ZŁÓŻ OŚWIADCZENIE

Odstępując od umowy, składasz sprzedawcy stosowne oświadczenie. Możesz je złożyć na formularzu (czasem przedsiębiorca dostarcza je z zamówionym towarem) albo w innej, pisemnej formie. Potem wysyłasz je listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub też składasz osobiście w lokalu przedsiębiorcy, za potwierdzeniem dostarczenia. Niektórzy sprzedawcy umożliwiają odstąpienie od umowy za pomocą formularza na swojej stronie internetowej. Po jego wypełnieniu czekaj na potwierdzenie wystane np. na twój adres mejlowy. Przedsiębiorca musi w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy zwrócić ci wszystkie dokonane płatności. A ty, jako konsument, masz obowiązek zwrócić przedsiębiorcy towar. Najlepiej niezwłocznie, ale maksymalny termin to 14 dni od dnia, w którym odstąpiłaś od umowy.

Zmiana dostawcy prądu – na co uważać?

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *